سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون از صفین باز مى‏گشت ، به گورستان برون کوفه نگریست و فرمود : ] اى آرمیدگان خانه‏هاى هراسناک ، و محلتهاى تهى و گورهاى تاریک ، و اى غنودگان در خاک اى بى کسان ، اى تنها خفتگان اى وحشت زدگان شما پیش از ما رفتید و ما بى شماییم و به شما رسندگان . امّا خانه‏ها ، در آنها آرمیدند ، امّا زنان ، به زنى‏شان گزیدند . امّا مالها ، بخش گردیدند . خبر ما جز این نیست ، خبرى که نزد شماست چیست ؟ [ سپس به یاران خود نگریست و فرمود : ] اگر آنان را رخصت مى‏دادند که سخن گویند شما را خبر مى‏دادند که بهترین توشه‏ها پرهیزگارى است . [نهج البلاغه]

سخنان، احکام و پیام‌های مقام معظم رهبری   (مدظله‌العالی) همواره حکیمانه، فصیح، بلیغ، مبتنی برنیازها، خلاء‌ها و تبدیل وضعیت  موجود به وضعیت مطلوب‌تر می‌‌باشد، چنانچه حکم انتصاب نماینده جدید ولی فقیه در استان کردستان حاوی پیام‌ها و نکات دقیق و قابل تاملی است که توجه به آنها راهگشای حل مشکلات و معضلات استان و کلید توسعه همه جانبه استان به شمار می آید.

مهم‌ترین نکاتی که در حکم انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید محمد حسینی شاهرودی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان کردستان وجود دارد عبارتند از:

 1- تقدیر از خدمات انجام شده

مقام معظم رهبری در ابتدای حکم، خدمات نماینده پیشین خویش  در استان، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید موسی موسوی را که بیش از سه دهه از عمر  خویش را در کردستان گذرانده‌ و در فراز و نشیب‌های منطقه اعم از جنگ‌های داخلی، هشت  سال دفاع مقدس و مقابله باتوطئه‌های بی‌شمار دشمنان حضوری موثر ،توام با بردباری،  حکمت و شجاعت داشته است، مورد عنایت قرارداده و با کم نظیر توصیف کردن خدمات انجام گرفته ،از ایشان تقدیر نموده است. چنین اقدامی هرچند در عرف اداری امری بدیهی است اما تعابیر بکارگرفته شده و عنایت خاص رهبر فرزانه انقلاب نسبت به خدمات حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی کم‌نظیر است.

2 – سنگر خدمت به اسلام

جابجایی و نقل و انتقالات در فعالیت‌های اداری، اجرایی و مدیریتی امری طبیعی و جزء لاینفک سیستم اداری و اجرایی به شمار می‌آید. نکته ظریفی که در حکم مقام معظم رهبری به چشم می‌خورد تعبیر "جابجایی سنگر" است، مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار تیزبین انقلاب و فرمانده عالی جبهه اسلام با درایت و هوشمندی خاص خویش تشخیص می‌‌دهند که کدام سنگربان در چه موقعیتی در کدام سنگر و موقعیت می‌تواند کارکرد موثرتر و اثربخشی عمیق‌تری داشته باشد و براین اساس تصمیمات لازم را اتخاذ می‌نمایند. تعبیر "سنگر" پیام مهم دیگری هم دارد و آن این است که مدیران، مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی همواره باید خود را در حال دفاع از کیان اسلام و مسلمین و آماده مقابله با توطئه‌های دشمنان در زمینه‌‌های مختلف بدانند و پست و مقام را ابزاری برای انجام وظیفه و خدمتگزاری صادقانه و خالصانه در عرصه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی بدانند. بدیهی است سنگر اقتضائات و ملزومات خاص خود را می‌طلبد و یکی از مهم‌ترین اقتضائات آن آمادگی همیشگی و توجه دائم به تحرکات و نقشه‌های دشمن و پرهیز از غفلت و در یک کلمه برخوردری از بصیرت است است. این مهم بخصوص در استان کردستان که آماج توطئه‌های فرهنگی متعدد و رنگارنگ دشمن است حائز اهمیت بیشتری است.

  

 3 – ابراز عشق و علاقه به کردستان

   مقام معظم رهبری بارها عشق و علاقه قلبی خود به کردستان و مردم کردستان را در سفر به یاد ماندنی اردیبهشت معطر 88 ابراز فرموده و با تعابیر بسیار زیبا مورد تاکید قرار دادند.ایشان کردستان را سرزمین فداکاری های بزرگ ، سرزمین هنر و فرهنگ ، سرزمین صفا و وفاداری و سرزمین مردم با رشادتو با رشد عقلی و آگاهی و استانی فرهنگی نامیده وروحیه مهربان و با صفای مردم این دیار را ستودند

 ،  فرازی از حکم انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی نیز ناظر به اظهار محبت و لطف مجدد مقام معظم رهبری به کردستان و مردم خونگرم این خطه می‌باشد. اگر کسی بخواهد تعریفی از کردستان و کردستانی داشته باشد با مراجعه به دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب به دقیق‌ترین و جامع‌ترین تعاریف دست پیدا خواهد کرد. تعریفی که از کرد و کردستان در این بخش از حکم انتصاب آمده عبارت است از، ایمان عمیق به اسلام، وفاداری جوانمردانه و فداکارانه به ایران و نظام اسلامی، عشق به اهل بیت (علیهم السلام)، سربلند در میدان آزمون افتخارآمیز دوران سخت جنگ تحمیلی و تهاجم گروه‌های ضد انقلاب و مردمی غیور، مومن و علمای مبارز و نجیب.

  4- توصیف شخصیت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید محمد حسینی شاهرودی

 رهبر فرزانه انقلاب از بین ابعاد شخصیتی نماینده جدید خویش در استان کردستان آراستگی به زیور علم و عمل و برخورداری از درایت و ابتکاررا مورد عنایت قرارداده‌اند. با مطالعه ای در زندگی حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی به این نکته پی می بریم که ایشان دارای مدارج عالی حوزوی ، سابقه ممتد تدریس در حوزه و دانشگاه و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی عمیق ، کاربردی و مبتکرانه بوده و از خاندان مرجع بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی می‌باشد و خود نیز سال‌ها در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و اساتید گرانقدری همچون حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، شیخ جواد تبریزی، وحید خراسانی و هاشمی شاهرودی تلمذ کرده و از فیوضات علمی و عملی این بزرگان بهره‌های فراوانی برده است . تقوی و فروتنی، اخلاص و ساده‌زیستی، مردم داری وخدا محوری از جمله خصال نیکو و ویژگی‌های اخلاقی بارز ایشان است که حتی در اولین برخوردتوجه انسان را به خود جلب می کند .

 



مسعود صفی یاری ::: جمعه 89/11/8::: ساعت 9:36 عصر نظرات دیگران: نظر

5- جایگاه   نماینده ولی فقیه

 رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی حکم، جایگاه نماینده ولی فقیه را  متذکر شده و توجه همگان را به این نکته جلب نموده‌اند که نماینده ولی فقیه در استان عهده‌دار کلیه امور شرعی، اجتماعی و سیاسی است که مربوط به نمایندگان ولی فقیه است. براین اساس محوریت نماینده ولی فقیه در کلیه امور شرعی، اجتماعی و سیاسی استان امری است که باید همواره مورد توجه و مداقه قرار گیرد.

6 – مطالبات رهبری

 مقام معظم رهبری علاوه بر عهده‌داری کلیه امور شرعی ، اجتماعی و سیاسی مرتبط، دو موضوع کلیدی را از نماینده خویش توقع دارند. اولین مطالبه، کمال رعایت نسبت به علمای محلی و بخصوص حوزه های علمی و مراکز دینی و تبلیغی اهل سنت و شیعه و مطالبه دیگر، هدایت فعالیت‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی و هماهنگ ساختن نهادهای مسئول در رفع نیازمندی‌های مذهبی و مشکلات اساسی و دینی مردم است. متاسفانه حاکمیت نگاه جزیره‌ای و غیرتعاملی یک از آسیب‌های جدی حوزه فرهنگی در استان کردستان است، وجود دستگاه‌های متعدد با شرح وظایف مشابه، ماموریت‌های موازی و هزینه‌های کلان و فقدان مدیریت کلان نگر ، تبدیل به آفتی شده است که تحرک، پویایی، بالندگی و اثربخشی حوزه فرهنگ را به حداقل رسانده است . مقام معظم رهبری با نگاهی عمیق و آسیب شناسی دقیق حوزه‌‌های اجرایی و فرهنگی از نماینده خویش در استان ایجاد هماهنگی و همچنین هدایت فعالیت‌های دینی و فرهنگی و اجتماعی مطالبه نموده و بر ساماندهی بیش از پیش تاکید فرموده‌اند که امید است با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و تجربیات عمیق و جامع و درایت و روحیه مبتکرانه حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی ،استان کردستان به زودی شاهد تحولی بنیادین و همگرایی و تعامل جدی و گسترده‌تر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول باشد. پرواضح است نماینده ولی فقیه به شرطی توفیق جامه عمل پوشاندن به مطالبات رهبری را خواهد داشت که عزمی جدی و اراده‌ای راسخ در همه متولیان و مسئولان محلی و استانی و در اصلاح روش‌ها و منش‌ها به وجود بیاید. همچنانکه مقام معظم رهبری در آخرین فراز از حکم خود کلیه دستگاه‌های مستقل مسئول در استان کردستان و کشور را موظف به همکاری با نماینده خویش در این استان نموده‌اند.



مسعود صفی یاری ::: جمعه 89/11/8::: ساعت 9:36 عصر نظرات دیگران: نظر