سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] آن که زمام خود را به دست سستى سپارد ، حقوق را خوار دارد ، و آن که سخن چین را پیروى کند ، دوست را از دست بدهد . [نهج البلاغه]

همایش نقد و بررسی سریال های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان که در شهر قم تشکیل شد به جلسه استیضاح صدا و سیما تبدیل گردید .در این جلسه که با حضور میرباقری ، معاون صدا و سیما – مسئولین شبکه های یک و دو سیما – فیلمنامه نویس و گارگردان سریال اغماء و در غیاب عوامل سریال میوه ممنوعه برگزار شد صدها تن از طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم شرکت کرده و به ارائه نقطه نظرات خود پرداخته و دغدغه های حوزه علمیه در رابطه با سیر شتابان اباحه گری و تضعیف ارزشهای اسلامی و اخلاقی در برنامه های صدا و سیما را یاداور شدند .
فضای غالب بر جلسه به نحوی بود که هرآدم منصف و بی غرضی نارضایتی ونگرانی حوزویان را از عملکرد صدا و سیما بخصوص در مورد سریال های ماه رمضان به وضوح نشان داده و غرورو خود شیفتگی متولیان این رسانه را در هم شکست .
توجیهات و پاسخ های مسئولین حاضر در همایش نه تنها ابهامات را برطرف نکرد که سوالات و شبهات جدیدی را در اذهان ایجاد کرد .
در واقع پیام جدی طلاب و علمای حاضر در همایش به صدا و سیما باز نگری و تجدید نظر در برنامه سازی ، التزام عملی به آموزه های دینی ، احترام به مبانی اخلاقی ، پاسداشت فضائل و کرامات انسانی و پرهیز از گیشه گرایی بود . هرچند در شنوا بودن گوش متولیان صداو سیما تردید وجود دارد .


مضامین اهم سوالات و انتقاداتی که مطرح شد  عبارتند از :


1 –ساختار شکنی و تعدی از خطوط قرمز اعتقادی و اخلاقی در برنامه های صدا و سیما

2 –سعی در جایگزین سازی تلویزیون به جای مساجد و منابر

3 – رقابت با مساجد و محافل مذهبی به جای تقویت و زمینه سازی بهتر و بیشتر برای حضورمردم در مجالس ماه مبارک رمضان

4 – سطحی نگری  و آشفتگی در ارائه برنامه ها و سریال های دینی

5 – استفاده ابزاری از برخی روحانیون به عنوان مشاور مذهبی

6 – با توجه به حساسیت و ظرافت برنامه های مذهبی و بازخوردهای اجتماعی آن نظارت بر این برنامه ها باید کاملا علمی ، عمیق ، همه جانبه و با اعمال دقیق مسائل شرعی و اخلاقی صورت گیرد .
7 – در بیشتر برنامه ها تسلط شروانحراف انسان ها بسیار فراگیر ، حجیم و پررنگ  نشان داده می شود در حالیکه تعالی ، هدایت و رشد معنوی انان کم حجم و کم رنگ به نمایش در میاید .

8 – عدم توجه به بازخوردهای اجتماعی و روانی و تاثیر پذیری فرهنگ عمومی مردم از برنامه ها
9 – نگاه کاملا بدبینانه و منفی و جریان افراطی ان در طول سریال ها به متدینین و زندگی انان  و توسعه و انتقال این نگاه به جامعه

10 – برداشت های سلیقه ای و سطحی ازمبانی علمی و نظری اسلامی  در زیر ساخت های برنامه ها

11 -   ارائه چهره مثبت ، صادق و دلسوز از شخصیت های خاص مانند نوازندگان و در مقابل ترسیم چهره ای وهن آلود ، ریاکار و متقلب از انسان های متدین و مسجدی

12 – تطهیرو ارائه الگوهای غلط از قبیل فرار دختران از خانه ، استفاده از چهره و لباس مغایر با شئونات دینی و ملی ، خواستگاری هاو ازدواج های غیر متعارف ، ارتباطات دختر و پسر قبل از ازدواج ، تجمل گرایی و...
13 –آیا بالا بودن درصد رضایت بینندگان ( طبق ادعای مسئولین ) دلیل مشروعیت کار است ؟

14 – آیا ازدواج مجدد ، گناه کبیره است که حاج یونس در سریال میوه ممنوعه به خاطر ان شب و روز به در گاه خدا استغفار کرده و عبادات پنجاه ساله اش را بر باد رفته می دید ؟ آیا این قضیه آدرس غلط دادن به مخاطبان نیست ؟ این در حالی است که بسیاری از گناهان کبیره در صدا و سیما ترویج میشوند.

15 – اگر مستند برنامه سازان و مسئولین صداوسیما برای سریال میوه ممنوعه ( داستان تاریخی شیخ صنعان ) است که عذر بدتر از گناه است . چرا که این شخصیت نماد صوفیگری است که در اسلام مردود است

16 – چه اصراری هست که در برنامه ها عشق و ازدواج به صورت افراطی و در بسیاری از موارد تحریک کننده  محور قرار گیرد . چنانکه در سریال های ماه رمضان چنین بود .

17 – آیا درست است به بهانه وجود ماهواره ، خودمان به اباحه گری بیفتیم ؟
18 – از نظر معارف دینی تجسم شیطان فقط در مورد برخی از معصومین تحقق دارد نه برای افراد عادی . چرا صداو سیما بدعت علمی را بنا می نهد ؟

 

 



مسعود صفی یاری ::: سه شنبه 86/8/1::: ساعت 9:4 عصر نظرات دیگران: نظر