سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همانا خدا را بندگانى است که آنان را به نعمتها مخصوص کند ، براى سودهاى بندگان . پس آن نعمتها را در دست آنان وا مى‏نهد چندانکه آن را ببخشند ، و چون از بخشش باز ایستند نعمتها را از ایشان بستاند و دیگران را بدان مخصوص گرداند . [نهج البلاغه]

                                                                              بسمه تعالی

با توجه به فضای آلوده فرهنگی در عصر جاهلیت، رسول خدا(ص) پس از بعثت، ‌با تبلیغ دین اسلام، انقلاب فکری و فرهنگی عظیمی را پایه‌گذاری کرده و طی آن از بین بردن مظاهر جاهلیت و همچنین فساد و ناهنجاریهای جامعه آن روز را در برنامه‌های اصلی خود قرار داد.اینک مروری داریم بر برخی از روایات که از آن حضرت در باب موسیقی و غنا وارد شده است.

اولین مخترع غنا

قال رسول الله(ص):«کانَ اِبْلیس اَوَّلَ مَنْ تَغَنّی»

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: اولین کسی که مرتکب غنا شد ابلیس بود. 

خانه شیطانی

قال رسول الله(ص):«لاتَدْخُلُ الْمَلائِکَةُ بَیْتاً فیهِ خَمْرٌ اَوْ طَنَبْوُرَ اَوْ نَرْدٌ وَ لاتُسْتََجابُ دُعائَهُمَ وَ تُرْفَعُ مِنْهُمْ الْبَرَکَةُ»

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: ملائکه وارد خانه‌ای که در آن شراب باشد، یا از وسایل موسیقی و قمار در آن موجود باشد، نمی‌شوند. دعای اهل آن خانه مستجاب نمی‌گردد و برکت از آن رخت بر می‌بندد.

راه خطرناک

قال رسول الله(ص):«اَلْغِناءُ رُقیةُ الزِّناء»

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: غنا و موسیقی زمینه را برای ارتکاب به زنا هموار می‌کند. 

اثرات زشت موسیقی

قال رسول الله(ص):«اِیّاکُمْ وَ الْغِناء فَاِنَّهُ یَنْقُصُ الْحَیاءَ وَ یَزیدُ فی الشَّهْوَةِ وَیَهْدِهُمْ الْمَرُوءَةِ وَ اِنَّهُ لَیَنُوبُ عَنِ الخَمْرِ وَ یَفْعَلُ ما یَفْعَلِ لِسْکر فَاِنّ کُنْتُمْ لابُدَّ فاعِلین فَجَنِّبوهُ النِّساءَ فَاِنَّ الغِناءَ داعِیةُ الزِّنا»

فرمود: از غناء و موسیقی دور باشید، چرا که آثار مخربی دارد:

1-      حیاء را از شما می‌گیرد.

2-      شهوت را زیاد می‌گرداند.

3-      جوانمردی را از بین می‌برد.

4-      همانند شراب انسان را مست می‌کند.

5-   انسان را وادار به زنا می‌کند . پس اگر ناچار به دام موسیقی افتادید آن را از زنان دور نگهدارید چرا که موسیقی غنایی انگیزه زنا را در انسان ایجاد می‌کند. 

نفاق و دورویی

قال رسول الله(ص):«اَلْغِناءُ یُنْبِتُ الْنِّفاقَ فی الْقَلْبِ کَما یُنْبِتُ الْماءَ الذّرْعَ

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: موسیقی نفاق و دورویی در دل می‌رویاند، همچنانکه آب زراعت بار می‌آورد. 

عذاب دردناک

قال رسول الله(ص):«مَنْ اِسْتَمَع اِلَی الْلَّهْوِ یُذابُّ فی اُذُنِهِ الْاَنکَ

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: کسی که گوش‌هایش را از موسیقی‌های مطرب آشنا سازد، در روز قیامت، سرب آب کرده در گوش‌هایش ریزند. 

آموزش موسیقی ممنوع

قال رسول الله(ص):«لایَحِلُّ تَعْلیمَ الْمُغَنّیاتَ وَ لابَیْعَهُنَّ وَ اَثْمانُهُنَّ حَرامٌ وَ قَدْ نَزَلَ فی کِتابِ اللهِ وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ وَ الْحَدیثِ ..

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: آموزش موسیقی، خرید و فروش کنیزکان آوازه خوان و در آمد حاصله از آن حرام است. کما اینکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است « بعضی از مردم کسانی هستند که سخن لهو و باطل را می‌خرند و ....» 

آلات موسیقی، هم ردیف بت‌ها

قال رسول الله(ص):«اِنَّ اللهَ بَعَثَنی هُدیً وَ رَحْمَةً لِلْعالَمین وَ اَمَرنی اَنْ اَمْحُوا الْمَزامیرَ وَ الْمَعازِفَ وَ الْاَوْتادَ وَ الْاَوْثانَ وَ اُمور الْجاهِلَّیة»

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خداوند متعال مرا مبعوث کرد تا هدایت و رحمت برای جهانیان باشم و به من امر فرمود، آلات موسیقی، بت‌ها و مصادیق و مظاهر جاهلیت را از بین ببرم. 

عاقبت اهل موسیقی

قال رسول الله(ص):«یُحْشَرُ صاحِبُ الطَّنُبور یَوْمَ الْقِیمَةِ وَ هُوَ اَسْوَدُ الْوَجْهِ وَ بِیَدِهِ طَنبُورٌ مِنْ نارٍ وَ فَوْقَ رَأسِهِ سَبْعُونَ اَلْفَ مَلَکٍ بِیَدِ کُلِّ مَلَکٍ مِقْمَعَةٌ یَضْرِبُونَ رَأسَهُ وَ وَجْهَهُ وَ یُحْشَرُ صاحِبُ الْغِناءِ مِنْ قَبْرِهِ اَعْمی وَ اَخْرَسَ وَ اَبْکَمَ وَ یُحْشَرُ الزّانی مِثْلُ ذلِکَ وَ صاحِبُ الْمِزْمارِ مِثْل ذلِکَ وَ صاحِبُ الدَّفِّ مَثِلَ ذلِکَ

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: کسی که در دنیا با آلات موسیقی حشر و نشر داشته، روز قیامت با رویی سیاه در حالی که در دستانش تنبوری از آتش است، محشور می‌گردد و بالای سر او هفتاد هزار ملک حضور دارند که در دست هر کدام گرزی است که با آن بر سر و صورت او ضربه وارد می‌کنند.

و کسی که اهل غنا و موسیقی است کر و نابینا از قبر بر می‌خیزد و همچنین است احوال شخص زناکار و شخصی که اهل دف زدن بوده است.



مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 86/10/5::: ساعت 12:20 صبح نظرات دیگران: نظر