سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همانا خدا را بندگانى است که آنان را به نعمتها مخصوص کند ، براى سودهاى بندگان . پس آن نعمتها را در دست آنان وا مى‏نهد چندانکه آن را ببخشند ، و چون از بخشش باز ایستند نعمتها را از ایشان بستاند و دیگران را بدان مخصوص گرداند . [نهج البلاغه]

 تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، انقلابی دیگر

 اولین نشست اندیشه های راهبردی که با هدایت و سکانداری رهبر فرزانه انقلاب برگزار شد بارقه های امید و نشاط را شعله ور ساخت و یک بار دیگر نقش محوری رهبری و همچنین  پویایی نظام اسلامی را نمایان ساخت.

در نظام جمهوری اسلامی علم به روز و تجهیز به فنون و اندیشه های نوین و آینده نگری بر مبنای عدالت و پیشرفت که شعار دهه چهارم انقلاب اسلامی است یک اصل کلیدی و امری حیاتی به شمار آمده و براین اساس اندیشه های راهبردی برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی یک ضرورت و به بیانی انقلابی دیگر در مسیر پیشرفت و تعالی نظام برآمده از اسلام و مطالبات ارزشمدارانه  مردم و انتظارات جامعه جهانی از آن است.

اکنون که با عنایات الهی و درایت پیامبرگونه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سه دهه با شکوه از انقلاب پشت سر گذاشته شده و دهه چهارم توسط رهبری تیزبین و آینده نگر انقلاب به عنوان دهه عدالت و پیشرفت نامگذاری شده ضرورت تدوین الگوی مبتنی بر ارزش های معنوی برگرفته از اعتقادات مستحکم و راسخ توحیدی و متکی به مبدا و معاد و همچنین نیازها، خلاء ها و ظرفیت ها و اقتضائات جامعه ایرانی بر هیچ کس پوشیده نیست.

پس از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران به شکوفه نشست انتظار تدوین الگویی بومی و متکی به مبانی اعتقادی و مبتنی بر اندیشه‌های خلاق و ظرفیت های نرم افزاری و فکر بلند ایرانی انتظاری شایسته و بایسته است.

امام راحل(ره) با اتکا به خدا، ایمان راسخ و قلبی مطمئن ، انقلابی منحصر به فرد را در جهان به یادگار گذاشت و اهداف بلند و آرمان های الهی خویش را با شعار "ما می توانیم" و با نگاهی تکلیف مدارانه به دنیای غفلت زده و عصر جاهلیت مدرن عرضه کرده و با اندیشه های آسمانی خویش دنیا را مسخٌر گردانید و امروز خلف صالح آن پیرفرزانه، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) همان اهداف و رویکردها را در قالبی نوین و اندیشه ای منطبق با شرائط و اقتضائات دنیای امروز و اهداف متعالی نظام در دهه های بعدی مدیریت و هدایت می نماند.

بدیهی است نیل به ان اهداف بلند بدون همت مضاعف و کار مضاعف محقق نمی شود.

نباید اجازه داد این مسئله مهم نیز مانند برخی از موارد مشابه با برخوردی شعاری و تئوری مواجه شده و صرفا با تکرار سخنان رهبری نظام ، توسط متولیان امور، هدف واقعی و نتایج عملی آن به فراموشی سپرده شود.

نگاه تخصصی به الگو و پیشرفت مبتنی بر استفاده از ذخیره انبوه نرم افزاری و ظرفت های بالای فکری نخبگان کشور است وباید از تمامی افکار و اندیشه های موجود بهره برد و به تعبیر رهبری نخبگان را درگیر این موضوع نمود.

براین اساس تمام برنامه ریزی ها و برنامه ها باید دارای عقبه اندیشه ای، علمی و فکری شده و پیوست علمی و فکری به عنوان ضرورتی کلبدی به رسمیت شناخته شود.

مقام معظم رهبری در سخنان پیشین بر تشکیل اطاق های فکر بخصوص در حوزه فرهنگ تاکید کرده اند، آنچه از اولین جلسه اندیشه ها ی راهبردی برای تدوین الگوی پیشرفت استفاده  می شود حضور نخبگان با افکار، ایده‌ها و دیدگاه‌ها ی مختلف و بهره گیری از سلایق متفاوت فرهنگی و حتی سیاسی است، مراقب باشیم این امر مهم نیز مانند بسیاری از امور در بازی های سیاسی گرفتار نشده و آن را با عینک تنگ جناحی و حزبی محدود نکنیم ، همچنانکه در اولین روز پس از برگزاری جلسه برخی رسانه ها و سایت ها با نگاه کوته بین و کوچک خویش و برخورد گزینشی با این نشست آن را مصادره به  مطلوب نمودند.

نکته مهم دیگری که باید مورد دقت قرار گیرد نگاه جامع و مانع رهبری به طرح تدوین الگوی پیشرفته است .برخلاف دهه های پیشین که بعضا دچار افراط، تفریط و نگاه‌های تک بعدی و توسعه های تک جانبی شدیم، رهبر معظم انقلاب پیشرفت همه جانبه و متوازن را مورد تاکید قرار داده و چهار عرصه مهم و اساسی فکر، علم، زندگی و معنویت را به عنوان ارکان پیشرفت و تعالی مطرح نموده و بخصوص بر محوریت معنویت به عنوان زمینه ساز پیشرفت در سایر عرصه ها تاکید کردند.

بنابراین نگاه توامان به دنیا و آخرت مردم و توجه به سعادت مادی و معنوی جامعه امتیاز منحصر به فرد این طرح خواهد بود که در صورت عملیاتی شدن و پیدایش آثار و برکات آن نه تنها  ایران که دنیا را متحول خواهد ساخت.

در این نشست مهم، رهبر انقلاب به نکته دیگری هم اشاره کردند و آن کلان نگری مسئولین در برنامه ریزی ها بود که از آن به  ریل گذاری  تعبیر فرمودند که باید مود توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان  قرار گیرد.

پرواضح است پس ازسه دهه انقلاب، دوران آزمون و خطا و برنامه ریزی های مقطعی و کم ثمر گذشته است و مدیران نظام باید خود را با کلان نگری و سیاست های کلان آشنا ساخته و از درگیر کردن خود و ظرفیت های نظام در کارهای کوچک پرهیز نمایند.

مسئله ظریف و البته بسیار مهم دیگری که در سخنان حکیمانه رهبری وجود داشت نگاه توامان اسلامی – ایرانی بود.امری که تا همین چندی پیش هم مورد مناقشه و جنجال بین نیروهای خودی در جنبه فرهنگی نظام قرارداشت.

نگاه های افراطی و تفریطی به این قضیه  آنقدر جدی بود که می رفت به چالشی برای نظام تبدیل شود اما تحلیل جامع و کامل رهبری در توجه به اسلامیت و ایرانیت در طرح راه را بر کوتاه بینی ها و کج فهمی ها و سوء تفاهمات موجود بست و همگان را به تامل بیشتر و دقیق تر در این قضیه فرا خواند.

مهم تر اینکه بخشی از سخنان رهبر ناظر براین مطلب بود که اگر بر تدوین الگوی اسلامی و ایرانی تاکید می شود به معنای قهر نمودن با دانش غربی و تجربیات کشورهای دیگر و دیدگاه های اندیشمندان جهان نیست بلکه به این معنی است که باید از دانش و تجربه دیگران نیز بهره برد اما بهره ای فعال نه منفعل، بهره ای مبتنی بر بصیرت، عزتمندی و حکیمانه

و آخرین نکته که به نظر راقم این سطورمهم است توجه به تعامل و هم افزایی تدوین الگو با سایر طرح ها از قبیل چشم انداز بیست ساله نظام، نقشه فرهنگی و مهندسی فرهنگی است که باید با دقت و ظرافت مورد عنایت قرار گیرد.

 



مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 89/9/17::: ساعت 8:51 صبح نظرات دیگران: نظر