سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند از دانش سیر نمی شود، تا سرانجام به بهشت درآید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]


 بهار گویاترین درس است و خزان و پاییز و زمستان درسی گویاتر .


سال نو اگر همراه با نو شدن فکر و روح و جان ما نباشد ما همان


کهنه فرسوده ایم .، هر چند جامه نو بپوشیم و به نظافت و نظم خانه


 و آشیانه بپردازیم .


عید باید در درون ما برپا شود .......


اگر ما متحول نشویم از تحول سال چه سودی عائد مان می گردد ؟


اگر ما دگرگون نشویم از طبیعت کمتریم هرچند ادعایمان بالاست..


اگر غوغای بهار در باغ زندگی ما برپا نشود واگر بلبل جوانی بر


 شاخسار عمرمان ترانه زیبای پاکی نخواند و حال درونی ما تحویل


 و تحول نیابد صد بهار هم اگر بیاید و بگذرد ما همان خزان زده


 سرد و  خموشیم......


کاش قدر جوانی را بدانیم ....


بهار در دل و جان و اندیشه ماست ..



مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 87/12/28::: ساعت 11:29 صبح نظرات دیگران: نظر

امام علی (ع) می فرماید:

هر روزی که در آن گناه نشود عید است . پس معلوم است روز(یا شبی) که انسان در آن الوده به گناه و نافرمانی خداوند گردد شوم و نکبت است ولو در ظاهر عید باشد . پس به عنوان یک شیعه علی (ع)تصمیم بگیریم عید نوروز را عید واقعی کنیم . با این کاردوخوشحالی عایدمان می شود . اول شادی به دست آوردن رضای خدا و خشنودی ائمه معصومین (ع) بخصوص امام زمان (عج) که لحظه به لحظه شاهد اعمال و رفتار ماست ودوم شادی ناشی از عید سعید نوروز.



مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 87/12/28::: ساعت 11:28 صبح نظرات دیگران: نظر
 

 


حجله سبز


گل دفتر اسرار خداوند گشوده است


شادی ورق تازه ای از پند گشوده است


آیینه عریانی زیبای معانی است


این حجله سبزی که خداوند گشوده است


شور سحر حشر اگر باورتان نیست


گل مصحف صد برگ به سوگند گشوده است


برسجده احساس بنفشه است نشانی


سجاده سبزی که خداوند گشوده است


تفسیر لطیفی است زپاکی دل کوه


این چشمه که از    دماوند گشوده است


سرشار ز شیرینی شیدایی خویش است


این غنچه که لب را به شکر خند گشوده است


پاک است طربنامه خوشبوی ملوکش


این گل که چنین چهره خرسند گشوده است


 شعر از :حجت الاسلام زکریا اخلاقی


 



مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 87/12/28::: ساعت 11:27 صبح نظرات دیگران: نظر

چهار شنبه سوری چیست ؟ چه ریشه ای دارد ؟ از کجا آمده ؟ آیین های منتسب به آن چه مستنداتی دارند ؟ برخو.رد ما با این پدیده چگونه باید باشد ؟ و دهها سوال دیگر نمونه ای از پرسش هایی است که پیرامون چهار شنبه آخر سال میشود و پاسخ قانع کننده ای هم برای آن به گوش نمی رسد .

به نظر من همان مقدار که نوروز دارای پیشینه و ریشه است چهارشنبه آخر سال بی ریشه و فاقد مستندات لازم می باشد . این روز نه در فرهنگ و تمدن ایرانی و نه در مبانی دینی و سنت های مذهبی  امتیاز خاص و برجستگی مشخصی نسبت به سایر روزها و شب ها ندارد و اگر احیانا از نظر تاریخی نیز اتفاق مرتبط خاصی در این روز رخ داده باشد با نگاه امروز مردم به آن هیچ سنخیتی نارد .

برخی از رسومات منتسب به این روز از قبیل پریدن روی آتش ، ایجاد مزاحمت های صوتی و ناهنجاری های اجتماعی نیز با فرهنگ ایرانی اسلامی کاملا بیگانه است .
نگاه سیاسی به چهار شنبه سوری

از سوی دیگر ترویج افراطی چهارشنبه سوری و مراسم مربوط به آن در شرایط فعلی رنگ و بوی سیاسی نیز به خود گرفته و دشمنان بدخواه را به فکر دامن زدن به این قضیه ، ترویج و تهییج مردم به روی آوردن به این مراسم البته با نیتی کاملا مغرضانه و شوم انداخته است . لذا مردم بخصوص جوانان عزیز توجه داشته باشند به بهانه چهارشنیه سوری در دامن دشمن نیفتند و بازیچه اهداف شوم آنان نگردند.

از نگاه امنیتی

از نگاه امنیتی نیز آسیب های ناشی از چهارشنبه سوری زنگ خطری برای جامعه محسوب می گردد . ایجاد هرج و مرج ، آتش سوزی ، صدمات جانی و مالی فراوان ، مزاحمت و رعب و وحشت برای دیگران ، سد معبر و احیاتا بر خوردهای ناشابست با دیگران از جمله این موارد است .   

 

چهار شنبه سوری و فرهنگ سوزی

چنانچه گفته شد چهارشنبه سوری مبنای متقن و محکمی از نظر فرهنگی و تاریخی ندارد و رفتارهای مربوط به این روز با فرهنگ  مهر و محبت اسلامی و تمدن غنی و ریشه دار ایرانی  مغایر است .  بنابر این خشونت ، ایذاء مردم ، رفتارهای غیر اخلاقی ، توسل به آتش برای خوشبختی ، و به هم ریختن هنجارهای اجتماعی جامعه چیزی جز فرهنگ سوزی نمی تواند باشد . در فرهنگ دینی شادی و نشاط و ابراز آن دارای معیار و چهار چوب معینی است که با موازین عقلی و فطری انسان هم سازگاری دارد . مشخص است که  از نظر مبانی دینی و عقلی ارتکاب هر آنچه که برای خود انسان یا دیگران ضرر داشته باشد حرام و خرید و فروش و استفاده از آن هم غیر مجاز می باشد . حال چگونه یک مراسم خرافی که حاصلی جز هنجار شکنی ، اسراف و بد اخلاقی های فردی و اجتماعی ندارد به عنوان سنتی ملی و ایرانی معرفی می گردد خود جای سوال دارد .

تخلیه هیجانات

برخی از افراد در توجیه آشوب های اجتماعی و آسیب های ناشی از آن در چهارشنبه سوری بحث تخلیه هیجانات جوانان را به رخ کشیده و آن را دلیلی برای جواز ارتکاب این اعمال میدانند . در پاسخ این افراد باید گفت درست است موضوع تخلیه هیجانات جوانان در جای خود دارای جایگاه خاصی است اما بدیهی است که حتی این موضوع هم باید نظام مند و قانونمند باشد . و الا اگر بنا باشد هرکس برای تخلیه خود هر کار که دلش بخواهد انجام دهد که سنگ روی سنگ بند نمی شود .

تخلیه هیجان باید به نحوی باشد که اصول اعتقادی ، اخلاقی ، امنیتی ، سیاسی و حقوق دیگران مورد تعرض قرار نگیرد .



مسعود صفی یاری ::: شنبه 87/12/24::: ساعت 8:49 صبح نظرات دیگران: نظر