سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دانشی را پنهان کند، گویی نادان است . [امام علی علیه السلام]

رسوایی انتخابات آمریکا دربرابر افکار عمومی مقدمه اضمحلال امپراطوری

بی آبرو

«آنچه حالا این دو نامزد محترم ریاست‌جمهوری که یکی از اینها بالاخره چندروز دیگر خواهد رفت در کاخ سفید و رئیس‌جمهورِ آنجا خواهد شد، لابد حرف بی‌حساب نمیزند؛ دوتایی باهم بدند، امّا دست‌به‌دست هم داده‌اند برای افشاگری آمریکا 95/8/12»  این جملات درست یک هفته مانده به روز برگزاری انتخابات آمریکا  از سوی رهبر انقلاب بیان شد. انتخاباتی که اتفاقات و رویدادهای مربوطه، اظهارات دو کاندیدا و نتیجه آن همگی موجب حیرت ناظران بین‌المللی، رسانه‌ها و افکار عمومی جهانی شد.

 

ماجرای بزک کردن چهره آمریکا
یکی از محورهای کلیدی در دوران ریاست جمهوری اوباما در بیانات رهبر انقلاب، تلاش دولتمردان این کشور و رسانه‌های بین‌المللی و به تبع آن برخی افراد و گروه‌های داخلی برای تغییر تصویر آمریکا در میان مردم دنیا وبه‌خصوص مردم کشورمان است: «یکی از کارهای آمریکایی‌ها در این سالهای آخر، این است که کسانی را وادار کنند به بَزَک‌کردن چهره‌ی آمریکا؛ به اینکه این‌جور وانمود بکنند که آمریکایی‌ها اگر هم یک روزی دشمن بودند، امروز دیگر دشمنی نمیکنند؛ هدف این است که چهره‌ی دشمن برای ملّت ایران پنهان بماند تا از دشمنی او غفلت بشود و او بتواند دشمنی خودش را اعمال کند و خنجر را از پشت فرو کند؛ هدف این است. 94/8/12»  اما هستند جریانهایی که این واقعیت مهم را نمی‌فهمیدند یا نمی‌خواستند بفهمند: «یک عدّه‌ای البتّه مغرضانه این کار را میکنند، یک عدّه‌ای هم از روی ساده‌لوحی این کار را میکنند. واقعیّت قضیّه این است که اهداف آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییر نکرده است؛ هیچ تغییر نکرده. امروز هم اگر بتوانند جمهوری اسلامی را نابود کنند، یک لحظه تأمّل نمیکنند؛ منتها نمیتوانند... البتّه در عالم سیاست و در عالم گفتگو، جور دیگری حرف میزنند؛ آنجایی که لازم است، نرمش در گفتار هم نشان میدهند، امّا باطن قضیّه این است، باطن قضیّه این است. این را ملّت ایران نباید فراموش بکند. 94/8/12»

سالهای پایانی یک امپراطوری، روزهای سقوط
رهبر انقلاب اما از همان سالهای آغازین رهبری خود روند رو به زوال امپراطور مستکبر دنیای جدید را می دیدند و از آن به روشنی خبر می‌دادند: «با استنباط از اوضاع جهانی نسبت به آینده بسیار خوشبین هستم. دوران امپراطوریهای قدرت و سیادت آمریکا و اروپا در جهان به سر آمده است و محاسبات نیز همین امر را اثبات می‌کند. وعده الهی در حال تحقق است. 69/9/18» این هشدارها در همه سالهای پس از آن نیز ادامه داشت:  «آمریکا روند نابودی رژیم استکباری خودش را آغاز کرده، خیلی هم پیش رفته و مردم دنیا شاهد این خواهند بود؛ هرچند با استفاده ی از قدرت، سروصدایی می کند. 83/2/12» رهبر انقلاب حتی گاهی از پیش‌بینی فروپاشی و سقوط هم فراتر رفته و اضمحلال معنوی و فکری آمریکا در جهان در سالهای جاری را روایت می‌کنند: «آمریکا سقوط کرده. امروز هیچ دولتی در دنیا به قدر دولت آمریکا منفور نیست. اگر امروز دولتهای منطقه‌ی ما و دولتهای دیگر جرأت کنند و یک روزی را به عنوان روز برائت و نفرت از دولت آمریکا معین کنند و به مردم بگویند در این روز بیائید راهپیمائی کنید، بزرگترین راهپیمائی تاریخ در دنیا اتفاق خواهد افتاد! این از موقعیت آبروئی آمریکا. 91/8/10»

آغاز فروپاشی
«این مناظره‌ی دو نامزد [ریاست جمهوری] آمریکارا دیدید؟ حقایقی که اینها بر زبان راندند دیدید؟ شنیدید؟ اینها آمریکا را افشا کردند. چند برابر چیزهایی را که ما میگفتیم و بعضی باور نمیکردند و نمیخواستند باور کنند، خود اینها گفتند. و جالب این است که آن که صریح‌تر گفت، بیشتر مورد توجّه مردم قرار گرفت. آن مرد چون واضح‌تر گفت، صریح‌تر گفت، مردم آمریکا بیشتر به او توجّه کردند.» این جملات رهبر انقلاب بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به عنوان نگاه درست و واقع‌بینانه رهبر جمهوری اسلامی ایران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. نتیجه انتخاباتی که برای بسیاری از رسانه‌ها حتی تا ساعتی پیش از پایان شمارش آرا و اعلام نتایج اولیه قابل پیش‌بینی و فهم نبود. اما رهبر انقلاب ما با چه استدلال و با چه منطقی به این فهم از دولت و جامعه آمریکایی رسیده بودند. «طرف مقابل گفت این پوپولیستی کار میکند؛ عوام‌گرایانه، چرا عوام‌گرایانه؟ برای خاطر اینکه حرفهایش را مردم نگاه میکردند، میدیدند درست است؛ در واقعیّات زندگی خودشان آن را میدیدند. ارزشهای انسانی در آن کشور نابودشده و لگدمال‌شده است؛ تبعیض نژادی وجود دارد... فقر آمریکایی‌ها را [هم گفت]. گفت 44 میلیون نفر در آمریکا گرسنه‌اند. او گفت و دیگران هم گفتند که کمتر از یک درصد مردم آمریکا مالک نود درصد ثروت آمریکا هستند. ارزشهای انسانی در آنجا لگدمال شده است؛ تبعیض، اختلاف، نژادپرستی، لگدمال کردن حقوق بشر. 95/8/12»

بی‌آبرویی دربرابر فکار عمومی مقدمه  اضمحلال
«یکی از اینها بالاخره چندروز دیگر خواهد رفت در کاخ سفید و رئیس‌جمهورِ آنجا خواهد شد، لابد حرف بی‌حساب نمیزند؛ دوتایی باهم بدند، امّا دست‌به‌دست هم داده‌اند برای افشاگری آمریکا و برای نابود کردن آبروی آمریکا و موفّق هم شده‌اند. 95/8/12»



مسعود صفی یاری ::: دوشنبه 95/9/1::: ساعت 1:47 عصر نظرات دیگران: نظر