فرصتی شد پس از مدتها چشم انتظاری و اشتیاق فیلم محمد رسولالله آخرین اثر کارگردان شهیر «مجید مجیدی» را در سینما بهمن شهر سنندج به نمایش بنشینیم.
صادقانه بگویم آنچه دیدم با آنچه پیشفرض ذهنیام بود بسیار متفاوت بود چراکه باسابقه ذهنی که از برخی آثار و فیلمها داشتم به نظرم میرسید اثر «مجید مجیدی» هم حداکثر مانند برخی از آثار در سطح متوسط متمایل به ضعیف باشد اما سرمایهگذاری سنگین تولید فیلم از سویی و حساسیت و مخالفت برخی افراد و جریانات در داخل و خارج کشور از سوی دیگر و البته موضوع آنکه در نوع خود با توجه به فضای امروز جهان اسلام جالب بود، انگیزهای شد با اشتیاق و علاقه خاصی بحث اکران فیلم را پیگیری کنم و در اولین روزهای اکران به تماشای آن بنشینیم.
فیلم محمد رسولالله ازنظر ساختار، محتوا، موسیقی، بازی، داستان و به خصوص جلوههای ویژه به قدری حرفهای و جذاب ساخته شده که از همان لحظه شروع دل و جان و مشام بیننده را مجذوب حال و هوای معنوی خود کرده و وی را در متن صحنه و حوادث همگام و همراه باشخصیتهای داستان قرار داده و وی را بهگونهای واله و شیدای وجود نازنین پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) ساخته که داستان را با قطرات اشک شوق و حسرت و قلبی مملو از مهر، محبت، عشق، صفا و نور معنوی دنبال کرده و متوجه گذشت زمان نمیگردد.
بیتردید این فیلم، اثری در خور، در شأن و در تراز گفتمان انقلابی اسلامی و منادی وحدت، انسجام و مهرورزی در جهان بشریت به شمار آمده و در شرایطی که جبهه کفر و استکبار به سرکردگی آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب و عاملیت گروههای منحرف و فریبخوردهای چون داعش تمام ظرفیتها، قابلیتها و امکانات خویش را برای اسلام هراسی، ترسیم چهره خشن از دین اسلام و خدشه وارد کردن به چهره آسمانی و نورانی پیامبر اعظم(ص) و در نتیجه ایجاد تنش و اختلاف بین مسلمانان جهان به کار گرفتهاند؛ میتواند اثر بسیار مثبت و فراگیری در ترویج فرهنگ صلح، صفا، مودت، مهر، محبت و وحدت و انسجام در جوامع اسلامی و ادیان توحیدی با محوریت شخصیت والای رحمهالعالمین، پیامبر اعظم، حضرت محمد مصطفی(ص) و خنثیسازی توطئههای شیطانی دشمنان داشته باشد.
از زاویه محتوا و پیامرسانی نیز فیلم به خوبی توانسته از عهده این مهم برآید و موضوعات قابل توجهی مانند بتپرستی، زنده به گور کردن دختران، خرافهپرستی، تجاوز، جنگ، قتل و غارت در عصر جاهلیت از سویی و خدمات برجسته اسلام در احیای نقش و جایگاه واقعی دختران و بانوان، ایجاد جامعهای اخلاقی، انسانی و عاری از خشونت، جنایت و زورگویی و آکنده از اعتقاد به وحدانیت خداوند و عبودیت الهی و از سوی دیگر در قالبی روان و جذاب مطرح میگردد.
ضمن اینکه پیام مهم ایستادگی، مقاومت و پایداری در برابر توطئههای نظامی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین دشمن نیز از متن داستان به روشنی قابل استفاده بوده و بر ایمان و توکل به خداوند، بصیرت، آگاهی، دشمنشناسی و برخی مباحث تربیتی تأکید داشته است.
نکته آخر اینکه؛ فیلم یاد شده نماد هنر متعهد و محصول فاخری از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و اقبال و استقبال فوقالعاده مردم از آن، حجت قاطعی بر این مطلب است که ذائقه مردم براساس فطرت سلیم و پاک آنان به موضوعات دینی، اخلاقی و ارزشی و در یک کلمه هنر متعهد اخلاقمدار گرایش قابل توجهی دارد و برخی از افراد و جریانات هنری و رسانهای، ناکامی و بیتوفیقی خود در ساخت و تولید محصولات فاخر و اخلاقی و پرداختن به تولیدات سخیف و فرهنگسوزی که هیچ نسبت و سنخیتی با فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی ندارد را به حساب همراهی با ذائقه مردم نگذاشته و خود را با فرهنگ انسانساز متعالی اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی همراه نمایند.