سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برخی سکوت ها از پاسخ دادن رساترند . [امام علی علیه السلام]

بسم الله الرحمن الرحیم

یا ایها الذین امنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا و وقودها النار و الحجاره علیها ملائکه غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون یؤمرون . ( سوره مبارکه تحریم آیه 6 )                                                                                                       
ترجمه : ای مؤمنین ، خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست نگاه دارید . آتشی که فرشتگانی بر آنها گمارده شده که خشن و سخت گیرند و هرگز مخالفت فرمان خدا نمی کنند و دستورات او را دقیقا اجرا می نمایند .

در این آیه شریفه خداوند تکلیف مهمی را برای مؤمنین مقرر می فرماید  و ایجاد چتر معنوی بر زندگی خود و خانواده است . جالب این است که این تکلیف با تعبیر "قو" مطرح شده است . واژه " قو " در فارسی به معنای "نگهدارید" است که نوعی هشدار را می رساند  . گویا خطر مهمی در پیش است که خداوند اینچنین محکم و استوار از چنین واژه ای استفاده می کند. ادامه آیه شریفه موضوع را روشن می کند . دینی است . بله ، خطر بزرگی در پیش است که دنیا و آخرت انسان را بر باد می دهد.خطر ، انحراف از احکام اسلام و فاصله گرفتن از آموزهای دینی است . آن هم نه تنها راجع به خود شخص که در باره خانواده اش . خداوند متعال همچنانکه مسئولیت معیشت و امور مادی خانواده را بر عهده مرد خانه می داند رسیدگی به امور معنوی را نیز از او بازخواست خواهد نمود . مرد شرعا موظف است فضای خانه و خانواده را از آلودگی های گناه ، معصیت و فساد مصون نگهداشته و زمینه را برای حاکمیت آداب و احکام دینی در دل و جان همسر و فرزندان مهیا نماید .

تعبیر زیبای "نگهدارید" اشاره به این است که اگر اعضای خانواده به حال خود رها شوند به سوی آتش دوزخ یسش می روند و این مرد خانه است که هم باید به خودسارس خویش بپردازد و هم خانواده را اصلاح کند . در غیر این صورت روز قیامت مسئول است و مورد بازخواست واقع می شود . همچنانکه در روایتی آمده است که در روز قیامت زن و فرزندان شخص در پیشگاه عدل الهی جلو شوهر یا پدر خود را می گیرند و از وی شکایت می کنند . که بار خدایا این مرد در زندگی به غیر از مادیات و مشغولیات دنیایی به چیز دیگری نمی اندیشید و نسبت به امور دینی خانواده کوتاهی نمود.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

 

بر گرفته از کتاب " پیامبر اعظم و مسائل خانواده "

تآلیف " مسعود صفی یاری "   

  



مسعود صفی یاری ::: شنبه 86/9/17::: ساعت 12:59 صبح نظرات دیگران: نظر