سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادان ترباشد . [امام علی علیه السلام]

- پیامبر اعظم « ص » پس از نازل شدن آیه شریفه « بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تعفل فما بلغت رسالته » که ایشان را به ابلاغ آنچه از سوی خداوند برایش نازل شده بود و اگر این مأموریت خطیر را انجام نمی داد رسالت و مأموریتش نا تمام می ماند . اقدام به معرفی علی ابن ابیطالب « ع » به عنوان جانشین خود و ولی خدا در جامعه اسلامی در برابر دیدگان یکصد هزار نفر نمود .

2- مراسم معارفه و انتصاب نورانی حضرت علی ابن ابیطالب « ع » در روز هیجدهم ماه ذی الحجه سال دهم هجری در نقطه ای به نام غدیر خم برگزار شد . از آن به بعد این روز در تاریخ به عنوان عید غدیر معروف شد .

3- تنها در کتب دانشمندان  اهل سنت نام صدو ده تن از راویان به چشم می خورد که واقعه غدیر را نقل نموده اند .

4- در قرن دوم اسلامی که عصر تابعان است هشتاد و نه تن از دانشمندان به نقل این حدیث پرداخته اند .

5- راویان حدیث غدیر در قرن های بعدی همگی علما و دانشمندان اهل تسنن می باشند . سیصد و شصت تن از آنها این حدیث را در کتاب های خود گرد آورده و گروه زیادی بر صحت و استواری آنها اعتراف نموده اند .

6- مورخ بزرگ اسلامی « طبری » کتابی به نام «  الولایه فی طریق حدیث الغدیر » نوشته و این حدیث را از هفتاد و پنج طریق از پیامبر « ص »  نقل کرده است .

7- دانشمندان شیعه پیرامون این واقعیت تاریخی کتاب های ارزنده ای نوشته اند جامع ترین آنها کتاب تاریخی « الغدیر» است که توسط علامه مجاهد آیه الله امینی « ره » نگارش یافته است .

8- پس از ابلاغ دستور الهی توسط پیامبر ،  فرشته وحی نازل شد و این آیه را آورد : « الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دنیا » امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت را بر شما تمام کردم و اسلام را یگانه آیین انتخاب کردم .

9- پس از نازل شدن آیه « الیوم اکملت  لکم دینکم » صدای تکبیر پیامبر بلند شد و فرمود «  الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمه و رضی الرب برسالتی و والولایه لعلی من بعدی » خدا را سپاسگزارم که آیین خود را کامل کرد و نعمت خود را به پایان رسانید و از وصایت و ولایت و جانشینی علی « ع » پس از من خشنود گشت .

 

10- پیامبر اکرم « ص » پس از آن که علی ابن ابیطالب « ع » را در روز غدیر به جانشینی خود تعیین کرد در همان روز این روز را عید اعلام کرد و اولین جشن غدیر را بپا داشت . پیامبر در خیمه اش نشست و با نشاط و شادمانی از تبریک گویندگان استقبال کرد و به آنها فرمود :  به من تبریک بگویید .... به من تبریک بگویید . زیرا خداوند مرا به نبوت و اهل بیتم را به امامت اختصاص داده است .

11- شادی و نشاط پیامبر در روز غدیر منحصر به فرد بوده زیرا نه قبل از آن و نه پس از آن ، نه در روزازدواجش و نه روز هجرتش و نه در روز فتح مکه نفرموده « به من تبریک بگویید » این تعبیر زیبا به طور مکرر فقط در روز غدیر از ایشان شنیده شد .  

12- پیامبر اسلام « ص »  فرمود : روز غدیر خم بهترین اعیاد امت من است و آنروزی است که خدای تعالی به من فرمان داده با منصوب کردن علی ابن ابیطالب « ع » به عنوان رهبری که امتم پس از من به وسیله او هدایت یابند . آن روز را یاد کنیم . آن روزی که خدا دین را در آن کامل و نعمت را تمام گردانید و اسلام رابه عنوان دین برای مردم پسندید .

13- از امام صادق « ع » سؤال شد :  آیا مسلمانان عیدی بالاتر از عید فطر و عید قربان و روز عرفه دارند ؟ امام پاسخ داد : آری ، بالاترین و بزرگ ترین و شریف ترین اعیاد روزی است که خدا دین را در آن روز کامل گردانید و این آیه را بر پیامبرش محمد « ص » نازل کرد : الیوم اکملت لکم دینکم و انممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دنیا .

سؤال کردند آن روز چه روزی است ؟

فرمود " روزی است که پیامبر علی « ع » را رهبر مردم قرار داد .

14- از عید غدیر در روایات اسلامی به « عیدالاکبر » تعبیر شده است . به معنای بزرگ ترین عید تمام ادیان الهی چرا که حاصل زحمات و تلاش های تمامی پیامبران و انبیاء الهی در این روز به نتیجه رسیده است .

15- پیامبر اعظم « ص » به عنوان پدر معنوی امت به دستور الهی در خطبه غدیر ، فرمول نهایی سعادت ، افق های پیش رو و تکلیف مردم را تا پایان دنیا مشخص کرد و به صراحت مراتب دینداری و ولایت پذیری مردم  را با این جمله روشن کردند :  « فان الله عز وجل هو مولا کم و الهکم ثم من دونه رسوله و نبیه المخاطب لکم ثم من بعدی علی و لیکم و امامکم بامرلله ربکم » خداوند عز وجل صاحب اختیار و ولی و معبود شماست .و پس از خداوند ولی شما ،  فرستاده و پیامبر اوست که اکنون در برابر شماست و با شما سخن می گوید و پس از من به فرمان پروردگار ،  علی ابن ابیطالب « ع »  ولی و صاحب اختیار و امام شماست .

16- پیامبر اعظم « ص » مسئله جانشینی و خلافت امیر المؤمنین  ، علی ابن ابیطالب « ع » را پس از مراسم معنوی حج و به تعبیر خود حضرت پس از پاک شدن مردم از گناه و آمادگی معنوی برای پذیرش چنین مطلبی اعلام فرمودند .

17- رسول گرامی « ص » در جریان خطابه غدیر یه و معرفی علی ابن ابیطالب  « ع » به عنوان امام امت و جانشین پس از خود بیش از چهل فضیلت علی « ع » را برای مردم بیان فرموده است .

18- پیامبر اکرم « ص » در روز غدیر خم به صراحت و بارها از علی ابن ابیطالب « ع » به عنوان وصی ، خلیفه و امام پس از خود ، ولی خدا بین مردم و امیر المؤمنین  « ع » نام برده و به اطاعت از او و پذیرش ولایت او پس از خود فرمان داده است .



مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 91/8/10::: ساعت 10:27 صبح نظرات دیگران: نظر