سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که بر ملک دست یافت تنها خود را دید و از دیگران رو بتافت . [نهج البلاغه]

                                               

یا ایتها النفس المطمئنه ، ارجعی الی ربک ، راضیه مرضیه 

       فادخلی فی عبادی ، وادخلی جنتی 

هشتاد و شش سال قبل در " اشتهارد " و در خانواده ای متدین و ساده زیست ، طفلی به دنیا آمد که نامش را " علی پناه " گذارند . هنوز چند ماهی از این واقعه نگذشته بود که پدر علی پناه از دنیارفت و این طفل نورسیده تحت مسئولیت و سرپرستی مادر مومنه و پرهیز کار ش بزرگ شد . مادری که با آسیاب دستی آرد تهیه کرده و از حاصل فروش آن به مردم ، زندگی ساده خود و فرزندان را اداره می کرد . و بدین ترتیب ، علی پناه ،ایمان ، توکل ، تلاش و ساده زیستی را از مادر به ارث برد و تا آخرین لحظه عمر از آن صیانت نمود و خود، الگوی تقوا ، زهد ، تلاش و ساده زیستی گردید .

                                                                 از کودکی تا اجتهاد 

علی پناه ، آموزش قرآن و دروس ابتدایی را پشت سر گذاشته و با انگیزه و اشتیاق وارد حوزه علمیه شد و در جرگه سربازان امام زمان (ع)درآمده و طولی نکشید که  از چهره های موفق و برجسته حوزه شد و همزمان به تدریس و تحصیل علوم حوزوی پرداخته  وبه این ترتیب  سال ها بعد" آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی" که در کرسی درس اساتید بزرگواری همچون حضرات آیات عظام ، بروجردی ، امام خمینی ، علامه طباطبایی ، گلپایگانی ، مرعشی نجفی ، اراکی (رحمه الله علیهم ) تلمذ نمود،  به عنوان یکی از نوادر و نخبگان تربیت شده مکتب امام صادق (ع) و پرورش یافته حوزه با عظمت علمیه قم، منشا آثار و برکات فراوانی شده و از جمله مفاخر اسلام و تشیع گردید  . تربیت فضلا ، محققین و طلاب بسیار ،  تقریر، تعلیق و تالیف هشتاد جلد کتاب و حضور فعالانه در عرصه های علمی و کرسی های پاسخگویی به سوالات شرعی و ابهامات اعتقادی  گویای مقامات والای علمی و اندیشه ای  این استاد برجسته حوزه علمیه قم می باشد .


 
تواضع علمی 

 تواضع علمی مثال زدنی و شگفت  معظم له آن قدر زیاد بود که نه تنها هیچ وقت مقام علمی خویش را به رخ کسی نکشید که علیرغم دارا بودن توانایی های بالاتر علمی ، درس خارج را رها کرده و به منظور تقویت علوم پایه حوزه و ضرورت تقویت مبانی فقه شیعی  حدود شصت سال از عمر خویش را به تدریس کتاب " شرح لمعه "  اختصاص داد .

سبک تدریس و برخورد متواضعانه  آن استاد فقید با طلاب ایشان را به  شخصیتی محبوب بین حوزویان تبدیل کرده بود . تقید و جدیت به دروس و اصرار بر منضبط بودن طلاب در تحصیل از جمله خصوصیات بارز کرسی درس ایشان به حساب می اید به نحوی که درس معظم له در بسیاری از روزهای تعطیل هم برقرار بود . حجه الاسلام سید مجتبی امینی از جمله شاگردان و ارادتمندان آیت الله اشتهاردی (ره) در این باره می گوید : استاد به شدت مقید به برگزاری جلسات درس بودند ،  روزی استاد کسالت  شدیدی داشتند اما علیرغم آن در درس حاضر شده و به تدریس پرداختند ،در بین درس حال ایشان وخیم شد و طلبه ها جمع شده و معظم له را به بیمارستان رساندند

حجه الاسلام امینی نکته جالب دیگری را هم اشاره کرده و آن اهتمام خاص استاد به تحقیق و تتبع در دروس است به گونه ای که برخی طلاب مسئله ای از ایشان می پرسیدند . استاد به جای پاسخ ، منابع مربوط به آن موضوع را معرفی می کرد و متواضعانه به آن طلبه می گفت : به این منابع مراجعه کن و  پاسخ را خودت پیدا کن و برای من هم بیاور . سوال کننده ، پس از مراجعه به منابع و استخراج پاسخ، به محضر  استاد می رسید و آن را ارائه می نمود .حضرت استاد نیز با تمجید فراوان ، وی را مورد تفقد قرار می دادند.

عالم عامل 

مرحوم آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی (ره) مجمع فضایل و برجستگی های فراوانی بوده و از مقامات معنوی و عرفانی والایی برخوردار بودند . عالم مهذبی که روحی آسمانی داشت و کوچک ترین تعلقی به زمین در او به چشم نمی خورد . انسان وارسته ای که مصداق بارز این روایت بود که " اتصال روح مومن به خداوند از اتصال شعاع خورشید به خورشید استوارتر است " . عالم عاملی که خویش را همواره در محضر خدا می دید و لحظه لحظه عمر خود را وقف او کرده بود .

خود استاد ، در خاطرات شان نقل می کنند ، در ایام نوجوانی که از نظر مالی شدیدا در مضیقه بودیم ، کاری پیدا کردم و مشغول به انجام آن شدم ، اما به مرور متوجه شدم که مشتریان ما اکثرا خانم ها هستند ، لذا علیرغم احتیاج زیادی که داشتیم آن کار رها رها کردم و مدت ها در جستجوی کار دیگری بودم .

 انسان پرهیزکاری که عشق به اهل بیت عصمت و طهارت  (ع)در وجودش زبانه می کشید . حجه الاسلام سید مجتبی امینی از شاگردان آن فقید سعید  نقل می کند ؛ در یکی از جلسات درس ، وقتی خستگی و حال نا مساعد استاد را دیدم لیوانی آب تهیه و برای ایشان آوردم ،استاد تا چشمش به من افتاد اشک از چشمانش سرازیرشد و با صدای لرزانی فرمود : یعنی کار من به جایی رسیده که سید اولاد زهرا (س) برای من آب بیاورد ؟

آری همین روح لطیف و معنوی و ارادت عملی به اهل بیت رسول الله( ص) بود که از ایشان شخصیتی عارف ، زاهد و محبوب ساخته بود . 

در عرصه سیاسی

تعبد و تقیدات معنوی آیت الله اشتهاردی اورا از اشتغلات تبلیغی و فعالیت های سیاسی باز نداشت . ورود ایشان به حوزه علمیه قم ارتباط مستمر و صادقانه وی با حضرت امام خمینی (ره) رارقم زد . به این ترتیب که آیت الله اشتهاردی از جمله افرادی است که امتحان ورودی حوزه علمیه قم را در سن هیجده سالگی نزد امام راحل (ره) داده و پس از آن در حوزه قم مشغول به تحصیل شده است . از آن پس " شیخ علی پناه اشتهاردی " هم شاگرد ، هم مرید وهم ملازم امام شد. و این ارتباطات از حضور در منزل حضرت امام (ره) تا فعالیت های موثر در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی ، بخصوص حادثه پانزده خرداد و همچنین حضور خالصانه در عرصه های گوناگون پس از پیروزی انقلاب، بخصوص در جبهه های نبرد علیه دشمن در دوران دفاع مقدس ، انجام خدمات فرهنگی و تبلیغی در جای جای کشور و فعالیت های علمی و پاسخ به سوالات در بعثه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) و سایر مراجع معظم ( مد ظلهم العالی ) در ایام حج و همچنین پاسخ به سوالات در دفتر مقام معظم رهبری در قم ، اقامه نماز جماعت در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مدرسه فیضیه خود را نشان داد .

 و بالاخره روح پاکش به گونه ای که شایسته اش بود ، پس از  اقامه نماز مغرب  و در جوار کریمه اهل بیت ، فاطمه معصومه (س) ، با دلی آرام ، قلبی مطمئن و سبکبال به ملکوت اعلی پیوست .                                     

                                                                                                                                                                                                



مسعود صفی یاری ::: جمعه 87/4/21::: ساعت 8:54 عصر نظرات دیگران: نظر