سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه مجادله به باطلش فراوان شود، کوری اش از حقیقت ماندگار شود . [امام علی علیه السلام]

غیرت یکی از صفات انسانی و اسلامی است که جایگاه برجسته ای در مبانی دینی دارد . معنی غیرت این است که انسان نسبت به آنچه که از نظر شرع و عقل حفظش واجب است کوشا باشد و از دفاع از آن سرباز نزند. غیرت ممکن است دینی باشد یا ملی و یا ناموسی در هر صورت برهر مسلمان واجب است خود را به این صفت حسنه بیاراید . در روایت داریم ان الله غیور یحب الغیور خدا صاحب غیرت تامه است و انسان های غیرتمند را دوست دارد .
غیرت در سیره معصومین (ع) جایگاه والایی داشته است . به دو حکایت در این زمینه توجه فرمایید :
1- روزی حضرت ابراهیم (ع) با همسرش از جایی رد میشند که ماموری نزد او آمده و تقاضای تجسس کجاوه همراه ابراهیم راکرد . از آنجایی که همسر ابراهیم در کجاوه بود ابراهیم به این امر راضی نشد ولی مامور سماجت نمود و بدون توجه به ابراهیم دست خود را به طرف پرده کجاوه برد و تا خواست آن را بالا بزند ابراهیم طاقت نیاورد که چشمان یک نامحرم به همسرش بیفتد دستانش را به آسمان بلند کرده و فرمود :خدایا دستانش را خشک کن ...در همین لحظه دستان مامور مثل چوب خشک گردید . مامور که با این وضعیت مواجه شد ازا براهیم عذرخواهی کرد و از او خواست اورا بخشیده و دعا کند دستانش سلامت خمد را باز یابد .
ابراهیم که پشیمانی اورا دید ازخدا خواست سلامت اورا برگرداند و خدا هم دعای او را پذیرفت .

2- مردی می گوید سالها همسایه خانه امیرالمومنین علی(ع) بودم و در این مدت حتی یکبار هم قیافه زینب دختر علی را ندیدم . حتی وقتی می خواستند به حرم رسول الله (ص) بروند شبانه و در تاریکی شب میرفتند آن هم در حالیکه حسن و حسین (ع) پیرامون خواهر عزیزشان را گرفته و علی (ع) پیشاپیش آنها در حرکت بود . حتی وقتی به قبر مطهر رسول الله می رسیدند امام علی (ع) نور چراغ را کم مینمود مبادا در آن اطراف نامحرمی حضور داشته باشد و نگاهش به زینب بیفتد



مسعود صفی یاری ::: دوشنبه 85/8/29::: ساعت 11:46 عصر نظرات دیگران: نظر