سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به یکى از یاران خود فرمود هنگامى که او از بیمارى شکوه نمود . ] خدا آنچه را از آن شکایت دارى موجب کاستن گناهانت گرداند ، چه در بیمارى مزدى نیست ، لیکن گناهان را مى‏کاهد و مى‏پیراید چون پیراستن برگ درختان ، و مزد درگفتارست به زبان ، و کردار با گامها و دستان ، و خداى سبحان به خاطر نیت راست و نهاد پاک بنده هر بنده را که خواهد به بهشت درآورد . [ و مى‏گویم ، امام علیه السّلام راست گفت که در بیمارى مزد نیست ، چه بیمارى از جمله چیزهاست که آن را عوض است نه مزد چرا که استحقاق عوض مقابل بلا و مصیبتى است که از جانب خدا بر بنده آید ، چون دردها و بیماریها و مانند آن ، و مزد و پاداش در مقابل کارى است که بنده کند ، و میان عوض و مزد فرق است و امام چنانکه علم نافذ و رأى رساى او اقتضا کند آن را بیان فرمود . ] [نهج البلاغه]

ازدواج موقت ، شلیکی بی هدف

وزیر محترم کشور در نشست بررسی مقوله ارزشمند عفاف در شهر مقدس قم مسئله ازدواج موقت را مورد توجه قرار داده و گردید .  این اولین بار نیست که مسئولی با استفاده از تریبون عمومی بحث ازدواج موقت را مطرح و افکار عمومی را بدان مشغول نموده و یقینا اخرین بار نیز نباشد .
در این که موضوع ازدواج موقت جزء احکام شرعی ومسائل دینی است تردیدی نیست اما سخن این است که با طرح در جامعه و سپس رها کردن آن چه سودی عائد شده و چه مشکلی حل می شود ؟
این که یک مقام مسئول مسئله ای حساس ، ظریف و جنجالی را مثل توپی سرگردان در زمینی به وسعت جامعه شوت کرده و در پی آن نه خود او و نه دولت و نه هیچکس دیگری مسئولیتی در قبال ان قبول نکنند امر موجهی نیست . به خصوص اینکه این سخن چه به لحاظ شخصیت حقیقی و چه شخصبت حقوقی وزیر محترم کشور قابل نقد است . اصلا از نظر روانشناسان تحریک بدون ارضاء خطرناک ترین و خسارت بارترین چیز برای انسان و بخصوص جوان به حساب می اید کما اینکه اگر شخصی را که از فشار تشنگی و عطش در آستانه هلاکت باشد فقط با شعار آب ،آب و نشان دادن کوزه آب بخواهیم عطش اورا پاسخ دهیم راه به خطا رفته ایم .
وزارت کشور یا هر دستگاه دیگری اگردر نظر دارد طرحی را به مرحله اجرا دراورد لابد فرایند اجرایی ، مدیریتی و نظارتی آن را در نظر گرفته و بارعایت ضوابط و مصالح و سلسله مراتب اقدام به اقدام ان می کند . حال چگونه است امری که هنوز الفبای اجرایی ، ضوابط ، شرایط ، ابزارهای اجرایی و نظارتی و راهکارهای قانونی آن در هاله ای از ابهام قرار داشته و اصولا در دستور کار هیچ وزارتخانه و نهادی نسیت به ناگاه مسئله اول جامعه می شود . اگر بیم تعطیلی احکام شرعی راداریم ضمن احترام به این دغدغه باید گفت ، مسائل دینی و شرعی دیگری هم وجود دارد که اتفاقا دارای اولویت بیشتری بوده و متاسفانه هنوز در جامعه اجرا نشده است . وانگهی شارع مقدس هم برای اجرای دستورات دینی شرایط ، اولویت ، زمینه و مصالح را تا حد بالایی مد نظر قرار داده است .
مسئولین محترم باید توجه داشته باشند طرح نسنجیده بعضی از مسائل دینی و اجتماعی نه تنها به مسئله کمک نمی کند بلکه موجبات پیدایش و بروز بحران های اجتماعی ، تشدید معضلات روحی و روانی و به چالش کشیده شدن هنجارهای اخلاقی و حتی به وجود آمدن بحران های سیاسی در جامعه می گردد و این کار نه تنها منجر به خدمتی نمی شود که زمینه ساز سوء استفاده و هنجار شکنی عده ای را فراهم می کند .
نگارنده معتقد است طرح مسئله ازدواج موقت درشرایط فعلی اصلا مصلحت نبوده واین شائبه را در ذهن به وجود می اورد که خدای ناکرده مسئولین از حل و فصل مسائل اصولی و ریشه ای عاجزند و به فرافکنی متوسل شده اند . مسائلی مهم چون مسکن و اشتغال جوانان که به خاطر عدم توجه دقیق و کارشناسی بدان ریشه بسیاری از ناهنجاری ها از جمله بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن مشکلات روحی و روانی ، افسردگی ، بدبینی ، اعتیاد ، خودکشی ، فساد و تباهی است .
مناسب است مسئولین محترم به جای پرداختن به مسائلی  مثل ازدواج موقت که مطمئنا حتی در رسمیت یافتن در چمبره سوء مدیریت ها به ضد هدف تبدیل گشته و از کنترل خارج خواهد شد مشکلات ریشه ای جوانان را نه به صورت سطحی ،شعاری ، موقتی و مسکنی که عمیق ، ریشه ای و کارشناسی شده دنبال نموده خدمت به جوان را در عمل به مردم نشان دهند      .  

انشاء الله                    



مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 86/3/23::: ساعت 7:39 عصر نظرات دیگران: نظر