سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گناهى که تو را زشت نماید نزد خدا بهتر است از کار نیکى که پسندت آید . [نهج البلاغه]
 

 
 
در ایام سوگواری سالار شهیدان حسین بن علی(ع) و درآستانه عاشورای حسینی، یکی از ستارگان آسمان علم و فقاهت و پرورش یافتگان سیدالشهدا(ع) به ملکوت اعلی پیوست.عالم وارسته وزاهد مجتهد حضرت آیت ا... مجتهدی تهرانی پس از عمری تلاش خالصانه و زندگی زاهدانه به لقاء ا... پیوست و قلوب شاگردان و ارادتمندان خویش را داغدار کرد و بدین ترتیب بار دیگر با رحلت عالمی ربانی ،اسلام ومسلمین ،بخصوص حوزه‌های علمیه دچار ضایعه‌ای عظیم و جبران ناپذیر شد.
بدون تردید لحظه به لحظه زندگی آن مرد بزرگ برای جویندگان حقیقت و پویندگان وصال همواره چراغ راه بوده و خواهد بود و یاد و نام آن عزیز سفر کرده در دل‌ها وجان‌ها زنده خواهد ماند.
                                               فرازهایی از زندگی نورانی حضرت آیت ا... مجتهدی تهرانی(ره)
الف)عزت نفس
مرحوم آیت ا... مجتهدی تهرانی به رغم مخالفت شدید خانواده و اطرافیان ،با عشق و علاقه تمام روی به عالم طلبگی گذاشت و از همان ابتدا زیر بنای زندگی را بر عزت نفس وسادگی گذاشت. خود ایشان نقل می‌فرمودند:«در دوران طلبگی برخی اوقات برای چند روز پی‌درپی غذا و آذوقه‌ای برای خوردن نداشتم. گاهی با شکر و آرد و نخودچی روز را می‌گذراندم و بعضی وقت‌ها نیز نان خشکی پیدا کرده و آن را در آب ریخته و تناول می‌کردم. اما با این حال هیچ گاه از فقر و کمبود امکانات شکایت نکرده و به هیچ کس اظهار حاجت نمی‌کردم»
ب)اخلاق علمی وعملی
همه کسانی که حضرت استاد را از نزدیک یا دور می‌شناسند به این نکته واقفند که مرحوم آیت ا... مجتهدی تجسم واقعی اخلاق اسلامی و مجسمه فضائل و نیکی‌ها بودند. آن بزرگوار توشه‌های اخلاقی و عملی خویش را از محضر علمای بزرگ اخلاق همچون حضرت امام خمینی(ره) وحاج آقاسید حسین فاطمی(ره) برگرفته و با جدیت و استمرار آموخته‌های خود را در رفتار و عمل خویش پیاده کرده و به درجات بالای تقوای معنویت نائل شده بود. ایشان در کنار تسلط علمی و پیگیری و مداومت در دروس حوزوی بر بهره‌گیری از اساتید بزرگ و خود ساخته اخلاق اهتمام زیادی داشت و معتقد بود: درس بدون استاد اخلاق خطرناک است و اگر کسی بدون استاد اخلاق «آیت‌ا...» هم بشود نفس او هم «آیت ا...» می‌شود، آن وقت بیچاره می‌گردد.
توصیه اکید آن استاد فرزانه این بود که: «همانطور که به دکتر می‌روی و دستور رژیم غذایی می‌گیری‌ باید پیش استاد بروی و از او دستور اخلاقی بگیری،‌ استادی که باد کبر و غرور تو را خالی کند!» و بی جهت نبود که دروس اخلاق و توصیه‌های خالصانه این عالم ربانی بر دل می‌نشست و شکوفه‌های تهذیب و خودسازی را در دل و جان انسان بارور می‌ساخت.
ج) توسل وروضه خوانی
به تعبیر امام راحل(ره) هر چه مقام علمی انسان بالاتر می‌رود باید تعبد او هم بالاتر رود. مرحوم آیت ا... مجتهدی مصداق بارز این سخن بودند. با اینکه از نظر جایگاه علمی درموقعیت بسیار بالایی قرار داشته و بسیاری از شاگردان ایشان در مناصب گوناگون علمی مدیریتی و اجرایی کشور قرار داشتند و تألیفات علمی زیادی از این استاد بزرگ به چاپ رسیده بود اما با این حال همواره خود را روضه خوان اهل‌بیت(ع) و متوسل به آستان پاک آن بزرگان می‌دانست. سادگی و بی‌آلایشی کم نظیر استاد در برگزاری مجالس توسل در روضه خوانی اهل بیت(ع) ارادت قلبی و علمی ایشان به خاندان پاک رسول ا... (ص) را می‌ر‌ساند.
از مرحوم آیت ا... مجتهدی نقل شده است: رمز موفقیت من، مجالس توسل و روضه خوانی و سینه زنی در کنار درس‌های طلبگی است. از زمانی که طلبه بودم پنج شنبه‌ها در منزلمان روضه بر قرار می‌کردم.
نقل شده است مراتب اعتقاد و ارادت ایشان به مجالس اهل بیت(ع) به حدی بالابود که برخی اوقات نیم خورده چایی عزاداران را به عنوان «تبرک» تناول می‌فرمود.
د) ساده زیستی
ساده زیستی و زهد عالم فرزانه مرحوم آیت ا... مجتهدی تهرانی زبانزد همه کسانی است که با ایشان ارتباط داشته‌اند. زندگی محقر توأم با تواضع و فروتنی کریمانه و زی طلبگی، آن فقیه فرزانه را محبوب قلب‌ها ساخته و مردم را شیفته و دلداده وی نموده بود.از آن پیر وارسته نقل شده است: من سال‌هاست این خانه‌ای که اکنون ساکن هستم را خریده‌ام با این که می‌توانم بهترین خانه را در بهترین جای تهران و گرانقیمت ترین ماشین را بخرم ولی به همین زندگی اکتفا کردم.
ه)خدمات و برکات
رجعت و سکونت این مرد بزرگ در تهران که مصداق اتم «انذار قوم» به حساب می‌آید سبب خیرات و برکات زیادی درتهران گردید. خدمات برجسته زیادی توسط این عالم جلیل القدر در عرصه‌های گوناگون انجام شد که مهمترین آن را می‌توان تأسیس حوزه علمیه باعظمت مجتهدی تهران دانست. حوزه‌ای که به اذعان بسیاری از علما در نوع خود کم نظیر بوده و با بهره‌گیری از انفاس قدسی و معنوی آیت ا... مجتهدی موفق به تربیت فضلای گرانقدر و تأثیر گذاری در حوزه دین و اخلاق گردید.
                                                                              دیدگاه‌های بزرگان
همچنان که گفته شد مرحوم آیت ا... مجتهدی تهرانی(ره) به لحاظ جامعیت و معنویتی که داشتند محبوب عوام و خواص بود.از مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) نقل شده است: اگر مدرسه علمیه ایشان نبود متحیر بودم فرزندان خود را به کدام مدرسه بفرستم.از نظر حضرت آیت ا... العظمی وحید خراسانی (مدظله العالی) نیز در مدرسه ایشان «انسان » تربیت می‌شود.حضرت آیت ا... جوادی آملی همواره به شرکت در درس اخلاق آقای مجتهدی توصیه می‌کردند و مرحوم آیت ا... العظمی مرعشی نجفی در پاسخ به برخی طلاب تهرانی که ازایشان تقاضای موعظه داشتند فرمودند: برویدکارهای مجتهدی را نگاه کنید، همه‌اش موعظه است.
دانشمند برجسته شیخ محمد شریف رازی می‌گوید: جناب مجتهدی از اندیشمندان و مربیان با حقیقت و معنویت معاصر است. ازسی‌سال قبل که ایشان را شناخته‌ام او را با تقوا و صاحب ورع یافته‌ام و مکروهی ازاو ندیده‌ام.جداً از افرادی است که علم خود را مقرون به عمل و اخلاص قرار داده است.
                                                                                                           قدس الله نفسه الزکیه و حشره الله مع النبیین
                                                                                                                               والصادقین و الصالحین


مسعود صفی یاری ::: چهارشنبه 86/10/26::: ساعت 11:34 عصر نظرات دیگران: نظر