سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! به من بینش در دینت و فهم در حکمتت و فقه در دانشت عطا فرما . [امام زین العابدین علیه السلام]

 

مطالبی را در خصوص فیلم گشت ارشاد خوانده و یا شنیده بودم و البته مقاومت حوزه هنری در برابر اکران آن در سینماهای تحت پوشش و جنجال های پس از آن از سوی وزارت ارشاد و عوامل فیلم و نهایتاً صدور مجوز ورود فیلم به شبکه توزیع خانگی.

تا اینکه اخیراً به بهانه ای به تماشای فیلم نشسته و پس از دیدن فیلم تنها چیزی که ذهنم را مشغول کرد چیزی نبود جز تاسف و تأثر شدید از سهل انگاری غیر قابل بخشش وزارت ارشاد و البته تحسین اقدام غیرتمندانه و شجاعانه حوزه هنری . با این توضیح که سهل انگاری وزارت ارشاد چه در مرحله صدور مجوز اکران ، چه در مرحله دفاع جانانه از فیلم در مواجهه با حوزه هنری و اعتراضات متدینین و چه در مرحله صدور مجوز فیلم به عرصه نمایش خانگی همچنان استمرار داشته و دارد و البته به موازات آن مقاومت ارزشی حوزه هنری نیز علیرغم فشارها و جنجال ها و حتی تحریم هانیز ادامه دارد .

 

این در حالی است که بار ضد ارزشی فیلم مذکور آن چنان واضح و روشن است که هیچ زمینه ای برای دفاع ندارد و وزارت ارشاد می توانست با عذر خواهی اشتباه فاحش خویش را در خصوص صدور مجوز اکران جبران کند .

اما متأسفانه نه تنها چنین نشد که دامنه دفاع وزارت ارشاد چنان توسعه یافت که اکنون فیلمی که پیامی جز تمسخر و تحقیر ارزش های دینی و انقلابی ندارد به شبکه های خانگی نیز راه یافت .

در یک کلام فیلم « گشت ارشاد» را می توان از فیلم های ضد ارزشی نامید که بر اثر سهل انگاری و یا خدای ناکرده لجاجت نیروهای انقلاب در فضای جامعه و اندرون خانه های ما لانه کرده و آنچه را که دشمن در جنگ نرم درصدد القا آن است را به راحتی انجام داده و آرمان ها، اعتقادات و ارزش های دینی و ملی را به بازی گرفته است .

مناسب است وزارت محترم ارشاد در خصوص موارد ذیل که تنها بر گرفته از فیلم عرضه شده در شبکه خانگی و نه فیلم اصلی و سانسور نشده آن است توضیح دهد:

1.  به سخره گرفتن و تحریف مقدسات اعتقادی در جای جای فیلم مانند تکرار زیاد یا ابوالفضل حتی در فعالیت های خلاف ، آیات و روایات ، هیئات و هیئت داری ، تسبیح ، ذکر ، الله اکبر، مسجد و مسجدی ها، منبر ، منبری و پا منبری ها،‌دعا ، فاتحه برای اموات، آفرینش آدم و حوا، نماز جمعه، دعای کمیل، ندیه، صلوات، استعفار، حق الناس و حتی تجویز رقص به نیت ثواب در شب پنجشنبه، حد و حدود مجازات شرعی ، حرمت موسیقی ، امر به معروف و نهی از منکر .

2.  انتخاب اسامی و واژه های مقدس برای چهره های عبوس ، خشن ، مریض ، دغل باز و متقلب مانند حسن ، عباس ، حاج عباس، حاجی ، حاج آقا و ...

3.  القاء مستقیم و غیر مستقیم سیاست طالبانی ، تجسس ، چشم چرانی، ریاکاری و نفاق، بی فرهنگی، سوء استفاده شخصی، جنسی و مالی از ماموریت ارشاد، علافی و بیکاری، تفتیش بدنی زنان توسط مردان ، بی ریشه بودن ، عقده‌ای بودن ، دروغگویی ، سرخوردگی ، فقدان تعادل روحی ،خود محوری، تیغ زن، دله دزدی ، دارای دنیای کوچک ، افغانی ، توجیه گر، کینه ای ، قانون شکن و بی هدف و ... نسبت به ضابطین امر به معروف و نیروهای پر تلاش و مخلص گشت ارشاد .

4.  القاء مستقیم مخالفت و مقاومت مردمی در برابر ضابطین و تصویر جامعه ای بغض آلود ، تیغ در گلو و تحت فشار از جامعه ایرانی .

5.  اهانت به نیروی انتظامی در صحنه های فیلم و ناکارآمد و ضعیف جلوه دادن آن.

6.  توجیه و ترویج اتباطات نامشروع خیابانی به طرق مختلف .

7.  به سخره گرفتن مکرر انرژی هسته ای.

8.  القاء این نکته که سرانجام سیاست فرهنگی نظام، مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر محکوم به شکست بوده و ضابطین، نادم و پشمیان از گذشته به خاطر منافع شخصی و هوس های خویش حتی حاضربه جنایت و آدم کشی نیز می شوند. 



مسعود صفی یاری ::: جمعه 91/7/14::: ساعت 10:4 صبح نظرات دیگران: نظر