سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برادران، در کنار ظرف های بزرگ [غذا]، چه بسیارند و به هنگام حوادث روزگار، چه کم! [امام علی علیه السلام]
جوانها می آیند از من سئوال می کنند "چی کار کنیم؟" به آنها می گویم "خودتون رو دوست داشته باشین"...آنقدر کنترل نفس اهمیت دارد که حتی یک لحظه هم ممکن است کار انسان را یکسره کند!

دوستان و علاقه مندان استاد امجد را اکثرا جوانان تشکیل می دهند. جلسات ایشان بسیار گرم و صمیمی است. استاد در جلسات آیات قرآن و اشعار زیبای حافظ، مولوی و دیگر شاعران را با صدای خوش می خوانند و در میان این اشعار مباحث شیرین اخلاقی را با جوانان در میان می گذارند.

* یکی از بهترین و پرمغزترین جلسات آیت الله قاضی که برای شاگردانش برگزار می کرد جلسات تفکر بود. در این جلسات آقای قاضی و شاگردانش در سکوت مطلق حدود سه ساعت و یا بیشتر فقط تفکر می کردند. ایشان معتقد بود این جلسات بسیار در تعالی روحی و ذهنی انسان موثر است و توصیه می کردند بیشتر به این سه سوال فکر کنیم: من کی هستم، از کجا آمده ام و به کجا خواهم رفت؟

* اصل و اساس اخلاق، تقوی است حالا اگر کسی می خواهد که در اینکار ممارست نماید و تقوی در وجودش  پیاده شود خطبه همام (خطبه معروفی از امام علی در نهج البلاغه) را زیاد بخواند. کتب زیادی هم در مورد آن نوشته شده است می گوید آدم با تقوی زبان خودش را نگه می دارد ،خودش را  متهم می داند دیگران را تخطئه نمی کند، یکی گفته بود خطبه متقین را وقتی می خوانم می بینم که هیچ چیزش(علائم تقوا) در من نیست منافقین هم وقتی می خوانند می گویند همه اش در من است.

* اگر فردی در کارش اشتباه نمود باید برگردد و بگوید اشتباه کردم.  مردانگی هم آنست که به چیزی که قول دادی عمل کنی نه اینکه اگر اشتباهی کردی بگویی من همینی هستم که هستم. این شیطان است.

*جوانها می آیند از من سئوال می کنند "چی کار کنیم؟" به آنها می گویم "خودتون رو دوست داشته باشین".

* کل جهان هستی فعل خداست و لذا زیباست. این سخن ، افعال ناشایستی که در این جهان اتفاق می افتد را تأیید نمی کند. بدون شک مقصود حضرت زینب(س) از اینکه فرمود: من جز زیبایی ندیدم؛ این نبود که یزید کار زیبایی کرده است. نگاه بلند او از افق دیگری است. وقتی از بالا تماشا کنیم همه چیز قشنگ است. کل نظام هستی زیبا است. مثل انقلاب و نظام که از نگاه امام زیباست اما این دلیلی برای انجام کارهای زشت در انقلاب و نظام نیست و باید جلوی آن را گرفت... .

* چه کسی می تواند نفس را مهار کند؟ نفس یک سر ندارد ، هزارها سر دارد! اگر نفس مهار شود شیطان کاری از دستش بر نمی آید. یکی از بزرگان با تضرع خدمت امیرالمؤمنین (ع) عرض می کرده اند کنترل نفس من با شما، آن وقت کنترل شیطان با خودم!
مهار نفس فقط کار خدا است. باید عاجزانه از او خواست و این هم تنها با عشق ممکن است!

* آنقدر کنترل نفس اهمیت دارد که حتی یک لحظه هم ممکن است کار انسان را یکسره کند! پیامبر اعظم (ص) می فرمودند: الهی لاتکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا ً ، یعنی خدا برای یک لحظه هم مرا به نفسم واگذار نکن. مرا به حال خودم رها نکن! البته آنهایی که بالاترند بیشتر می ترسند. کسانی که در اوج هستند می فهمند چه خبر است! ... خدایا به ما عقل و فوق عقل و حقیقتی بده که فقط تو برای ما بزرگ باشی!

* حافظ آمده با شعر عارفمان کند. نکند عبادت؛ بت پرستمان بکند! نکند عبادت، عبادت پرستمان بکند. اینکه در صحن و سرای امام رضا(ع) حتما باید زیارت عاشورا را بالای سر امام بخوانم، تجمیع هم بکنم و همه اعمال را همانجا انجام دهم و کسی هم آمد سینه اش را پاره نمایم، اینها مربوط به اسلام نیست. اسلام از افراد خشکه مقدس بدش می آید. روشنفکرمآب ها هم که دین ندارند. روشنفکر مآب می دانید چیه ؟ روشنفکرمآب و خشک مقدس نما هر دو خطرناک هستند اسلام روشنفکر مقدس می خواهد. روشنفکر مقدس می خواهد. آدم باید روشن باشد و بصیرت در دین داشته باشد اول و آخر خود را بشناسد. ما اول و آخر درسی جز خودشناسی نداریم.

* مرکز ثقل امام زمان رفع ستم می باشد امام زمان خواهد آمد که  ظلم را برچیند.
                                                                                                                                   عصر ایران ؛ صادق وفایی


مسعود صفی یاری ::: شنبه 89/7/3::: ساعت 12:47 عصر نظرات دیگران: نظر