سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و روایت شده است که حضرتش روزى میان یاران خود نشسته بود . زنى زیبا بر آنان بگذشت و حاضران دیده بدو دوختند . پس فرمود : ] همانا دیدگان این نرینگان به شهوت نگران است و این نگریستن موجب هیجان . پس هر یک از شما به زنى نگرد که او را خوش آید با زن خویشش نزدیکى باید ، که او نیز زنى چون زن وى نماید . [ مردى از خوارج گفت خدا این کافر را بکشد چه نیک فقه داند . مردم براى کشتن او برخاستند ، امام فرمود : ] آرام باشید ، دشنام را دشنامى باید و یا بخشودن گناه شاید . [نهج البلاغه]

چند سالی است که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ، صدا و سیمابا هدف بزرگداشت این ماه نورانی  مجموعه های نمایشی متنوعی را از سر افطار تا پاسی از شب به خانه های مردم می برد و شبکه های مختلف در ساخت ، تهیه و و پخش سریال هایی با مضامین مختلف با هم به رقابت می پردازند .
هرچند اشکال کلی و اساسی بر اصل این رویکرد همچنان باقی است و آن کم رنگ شدن حضور مردم در مساجد و محافل معنوی شب های ماه مبارک ناشی از خانه نشین شدن آنان برای تماشا و پیگیری سریال هاست اما نکته مهم فقدان استراتزی مشخص و هدفگذاری تربیتی و فرهنگی در سریال هاست به نحوی که گاهی درماه رمضان سریال های نه چندان متین عربی دستمایه قرار می گیرد و گاهی مضامین طنز سبک و گاهی نگاه ناقص به مسائل اجتماعی در دستور کار سریال های ماه رمضان قرار گرفته است که نقطه مشترک همه اینها ناسازگاری با روح معنوی ماه مبارک واهداف الهی نهفته در این واجب الهی است ودر واقع رسانه ملی نظام جمهوری اسلامی دربخش سریال ها نه تنها مقوم معنویت و تقویت کننده روح عبودیت و تقوی در ماه رمضان نیست که بعضا در خلاف این جهت قدم برمی دارد والبته پرداختن به این قضیه در این مختصر نمی گنجد .
اماآنچه لازم به ذکر است رویکرد عجیب و غریب امسال صدا و سیما در سریال های ماه مبارک رمضان است و آن نگاه خاص به حوزه خانه و خانواده است . گویا صدا و سیما اصرار دارد به استناد سریال های جراحت – ملکوت و زاینده رود و پیش از آن  سریال فاصله ها، با صدای رسا و فریادی بلند به همه دنیا اعلام کند که ، ایها الناس ، شکاف عمیق وفاصله هولناک فضای خانواده های ایرانی بخصوص خانواده های متدین را فراگرفته و این بحران، جامعه ایرانی را  به لبه پرتگاه و سقوط رسانده است .

درتعریفی که به لطف سریال های رنگارنگ پی در پی  صدا و سیما( آن هم در ماه رمضان که اتفاقا صفا و صمیمیت بین خانواده ها به برکت سفره های معنوی افطار و سحر بیشتر می شود) از خانواده برداشت می گردد نه تنها نشانه ای از صداقت ، محبت ، عشق ، وفا ، درستی ، احترام ،ایثار، تفاهم و سادگی که از جمله شاخصه های خانواده ایرانی است دیده نمی شود که اصرار دارد خانواده ایرانی را خانواده ای متزلزل ، سست و مملو از بی اعتمادی ، بی احترامی ، زیاده طلبی ، حرص ، حقد ، حسد نشان دهد 0 این سیاه نمایی در هر سه سریال و همچنین سریال فاصله ها به وضوح به چشم می خورد و این مطب ظلم در حق ایران و ایرانی است .
البته نگارنده منکر وجود اختلاف و شکاف خانوادگی در جامعه ایرانی نیست ولی نگاه افراطی و تعمیم حداکثری آن به هر سه سریال و پیش درآمد آن سریال فاصله ها قابل تامل است .
شکی نیست علیرغم مشکلات موجود ،هنوز هم خانواده ایرانی پاک ترین و مستحکم ترین نهاد در دنیای کنونی است وباید تمام امکانات و ظرفیت ها باید برای تقویت و استحکام بیشتر آن بکار گیری شود.



مسعود صفی یاری ::: سه شنبه 89/6/16::: ساعت 11:47 صبح نظرات دیگران: نظر